Институционални възможности за социална трансформация – ФУНДАЕК
С
разрастването и разнообразяването на бахайските проекти за развитие
организационните структури еволюират, за да се подсигури тяхната
дългосрочна жизненост и да се посрещнат нарасналите нужди. Тези агенции
систематично обучават човешки ресурси и направляват няколко линии на
действие, за да идентифицират проблемите на местните общности и на цели
региони чрез координирани действия. Съществуването в един регион на
организация по развитие, посветена на напредъка на дадено население,
осигурява хармонична рамка за различни типове действия. Създава се
капацитет за оценка на социалните сили и условия, за построяване на
визия за бъдещето, за оценка на ресурсите и за развиване на добре
дефинирани стратегии. Докато организацията систематизира натрупаните
познания чрез действия и размисъл в различни области, се разгръща
процесът на учене, който е предварително условие за обмислена промяна.
Пример за този тип организация е ФУНДАЕК – Фондация за прилагане и
преподаване на науките (Fundacion para la Aplicacion y Ensenanza de las
Ciencias / FUNDAEC – Foundation for the Application and Teaching of the
Sciences).
ФУНДАЕК предлага няколко пред- и пост-дипломни програми на студенти от много краища на Латинска Америка.
ФУНДАЕК беше създадена в Колумбия през 1974 г.
Тя се ръководи от две ключови концепции – първо, че за да тръгне едно
население по своя собствен път на развитие, трябва да има институции и
структури, които да принадлежат на хората; второ, ако искаме хората да
поемат в ръцете си своето развитие, те трябва да бъдат ангажирани със
систематичен учебен процес. С цел да приведе тези принципи в действие,
ФУНДАЕК създаде Университета за интегрално развитие (Universidad para
el Desarollo Integral / University for Integral Development) – рамка, в
която процесите на учене вътре в дадено населено място могат да бъдат
задвижени. Тези процеси включват търсенето на алтернативни системи на
производство, създаването на жизнени системи на формално образование и
укрепването на местните икономики.
Най-видима сред
резултатите на този учебен процес е програмата, която сега се прилага в
няколко други страни от Латинска Америка. След години на изследвания и
действия за адресиране на нуждите на младежта от селските райони,
ФУНДАЕК е развила алтернативна система на гимназиално образование,
наричана съкратено САТ ( Sistema de Aprendizaje Tutorial / SAT - System
of Tutorial Learning) и съответстваща учебна програма на университетско
ниво за обучение на преподаватели. Програмата САТ с нейния акцент върху
приложението на научния капацитет към съответния местен контекст,
достига до 30 000 студенти само в Колумбия. Централна грижа на учебната
програма е интеграция на знанията. Даден учебен модул, фокусиран върху
развитието на една конкретна способност, се позовава на материал от
няколко академични дисциплини, като в същото време хармонично втъкава
елементи на знание за социалната и духовната реалност в съдържанието на
курса. Теорията се изучава в контекста на практиката, а студентите се
насърчават да вземат предвид практическите последствия от това, което
изучават – за подобряване на техния собствен живот и на общественото
благоденствие.
Освен своите собствени изследвания и
действия сред населението, което тя обслужва пряко, ФУНДАЕК е развила и
капацитета – с помощта на следдипломна програма, наречена “Образование
за развитие” - който дава възможност на други организации да приложат
методите на Университета за интегрално развитие (Universidad para el
Desarollo Integral) към техните програми и проекти – ефективно да
насърчава мотивацията на хората и желанието им да поемат отговорност за
своето собствено развитие; да изградят местни институции, които са от
жизненоважно значение, ако не искаме селските общности да бъдат
изличени или асимилирани от процеса на глобализация; да се постави
силата на науката в ръцете на селските хора, така че те да станат
главни действащи лица в колективното начинание за прилагане на ново
познание; и да се обединят системите на познание на науката и религията
при проучването и реалността и трансформацията на обществото.