Сравнително нова характеристика на Бахайската система е развитието на поредица от национални и регионални учебни школи, които целят увеличаването на капацитета на Бахайската общност да служи на обществото като цяло.
Обичайно използвайки метода на дистанционно обучение, чрез изпращането на обучаващи на местно ниво, тези школи са изградени да помогнат на членовете на Бахайската общност и на други заинтересовани личности да придобият типа знания и умения, които са необходими за подпомагане на разцъфтяването на мирната и просперираща световна цивилизация, описвана в Бахайските писания.
През последните години се наблюдава умножаване на други бахайски агенции и асоциации, посветени на специални области на интереси в рамките на Бахайската общност. Тези въпроси обхващат диапазона от професионални асоциации, като European Baha'i Business Forum (Европейският Бахайски бизнес форум) и Baha'i Justice Society (Бахайското общество за справедливост), до академични групи като Association for Baha'i Studies (Асоциацията за бахайски изследвания) и нейните различни клонове по света, до спонсорирани от бахаи неправителствени организации, занимаващи се със социално-икономическо развитие, като Health for Humanity (Здраве за Човечеството) или International Environment Forum (Международният форум по въпросите на околната среда). Някои от тези организации се спонсорират от националните духовни съвети; други са организирани от асоциации на индивидуални бахаи.
Същевременно в бахайските общности по цял свят се обръща
голямо внимание на четири типа дейности, които са се оказали особено ефективни.
Чрез тях се цели духовното разбуждане, укрепване и развитие на отделните личности,
които от своя страна оказват въздействие върху общността и обществото като
цяло. Успоредно с това, хората придобиват специфични умения и разбирания, които
им помагат в личния, професионалния и обществения живот. Тези дейности
включват: провеждане на занимания с деца, работа с юноши, организирането на
молитвени срещи и провеждането на учебни кръгове за съвместно учене, водещи до
преобразяване на личността и обществото.
Заниманията с деца (детските учебни класове) наблягат върху
развиването на способности, умения и навици
у децата да разсъждават върху духовните закони и да ги прилагат в
живота си като личности и членове на обществото. Те са отворени за всички
желаещи, независимо от произхода или религиозната им принадлежност.
Програмите са разработени с разбирането, че отговорността
за цялостното образование на подрастващото поколение е в ръцете както на
родителите, така и на общността. Световният дом на справедливостта казва в свое
послание от април 2000 г. следното: „Децата са най-скъпоценното богатство,
което една общност може да притежава, защото в тях са положени обещанието и
гаранцията на бъдещето. В тях е заложен зародишът на характера на бъдещото
общество, който в голяма степен се оформя от онова, което възрастните, които
изграждат тази общност, правят или не успяват да направят по отношение на
децата. Те са доверие, дълг и отговорност, които никоя общност не може да
пренебрегне безнаказано.”
Програмата
за работа с юношите (12 до 15 годишните), цели да обърне
внимание на техните специфични нужди, които не винаги са забелязвани. Това е
възрастта, през която младите хора преминават през множество промени и започват
да търсят своя път в живота. Тази образователна програма им дава възможност да
развият истинските си способности и заложби като членове на обществото, да се
замислят върху правенето на морални избори и върху това как биха могли да бъдат
в служба на своите местни общности и човечеството като цяло. Тя се използва
успешно в много страни по всички континенти на света. Ефективна е при духовното
и интелектуалното укрепване и развитие на юношите от най-различни места и
среди. Тя ги учи да размишляват и да прилагат в ежедневни ситуации
фундаментални духовни и морални принципи, което би им помогнало да се
противопоставят на многото негативни влияния около тях и да изберат за себе си
един градивен и творчески път в живота. Същевременно с това им помага да
подобрят своите речникови, езикови, математически и други академични умения.
Въпреки, че няма ясно
формулирано религиозно съдържание, програмата е вдъхновена от основните духовни и морални принципи, на
които ни учат всички религии, като
например важността да се развиват качества като благонадеждност, щедрост,
справедливост и смелост. Тази програма е разработена от Международната бахайска
общност и се предлага като служба на всички хора по света.
Още: Развитие и напредък на обществото чрез социална дейност